Strona tytułowa Poprzedni 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 20 30 40 50 60 70 Następny
Ferdinand Bol (1616-1680)

STUDIUM POSTACI NAJWYŻSZEGO KAPŁANA, lata 40. XVII w.

Piórko, bistr, delikatne lawowania szarością i brązem; papier żeberkowany, ślad znaku wodnego; wym.: 182 x 126 mm
Prow.: zbiór Lubomirskiego
Nr d. inw.: 8707

Do zbiorów rysunek trafił jako dzieło Rembrandta. Autorstwo ustnie potwierdził C. Hofstede de Groot, a O. Benesch włączył go do katalogu rysunków mistrza i uznał za szkic przygotowawczy do niezachowanego obrazu Rembrandta Zachariasz w świątyni, znanego jedynie z kopii (Bredius 542) oraz zwrócił uwagę na podobieństwo do postaci kapłana w akwaforcie Obrzezanie (B.48). Z atrybucją tą rysunek pokazano na wystawie warszawskiej (1956). Zgadzał się z nią w recenzji z wystawy W. Drost, a zastrzeżenia zgłaszał H. Gerson. W Sumowski nie zgadza się z wykazanymi przez O. Benescha analogiami z kilkoma innymi rysunkami Rembrandta (repr.: Benesch 1954/57, il.117, 290 i 368). Autorstwo przypisuje Bolowi, wskazując na podobieństwo z jego rysunkiem kobiety znajdującym się w zbiorze Lubomirskiego (por.: poz. 3). Autorstwo Bola potwierdzili też Wegner i ustnie P. Schatborn w 1998 r.

Bibl.: Benesch 1954/57, nr 102, il.110; Sumowski 1956/57, s.260, il.29; Gerson 1956, s.283; Drost 1957, s.164, Sumowski 1957/58, s.235; Benesch 1973, nr 102, il.120; Wegner 1973, s.52, przy nr 283; Sumowski 1979/85, nr 165* il. Wystawy: Warszawa 1956, nr 105, il.59