50. rocznica podpisania umowy na produkcję „malucha”

Pół wieku mija właśnie od dnia, w którym została zawarta umowa z Fiatem na zakup licencji i uruchomienie w Polsce produkcji samochodu małolitrażowego. W wyniku realizacji tego kontraktu narodził się Polski Fiat 126p, który zapoczątkował nad Wisłą masową motoryzację.

Gdy w latach sześćdziesiątych w Europie Zachodniej samochód szybko stawał się przedmiotem codziennego użytku dostępnym coraz szerszym rzeszom społeczeństwa, większość Polaków mogła tylko pomarzyć o własnych „czterech kółkach”. Władysław Gomułka znany był z niechęci do wszelkich przejawów „luksusu”, a za taki uznawał m.in. prywatny samochód. Dopiero polityczny przełom z grudnia 1970 r. przyniósł zmianę podejścia władzy do motoryzacji. Uruchomienie produkcji popularnego samochodu było jednym z pomysłów ekipy Edwarda Gierka na gospodarczy postęp, a jednocześnie zaspokojenie społecznych aspiracji. Żeby pozyskać nowoczesną technologię i skrócić czas wprowadzenia do produkcji nowego modelu zdecydowano się na zakup licencji. Zainteresowanych współpracą było kilka zachodnich firm, wybrano jednak Fiata. Przede wszystkim dlatego, że tylko Włosi godzili się na spłatę zaciągniętych zobowiązań gotowymi autami i podzespołami zamiast w tak cennych dla władz PRL dewizach. Nie bez znaczenia był również fakt, że od kilku lat trwała już produkcja w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu  Polskiego Fiata 125p.

Zawartą w Warszawie 29 października 1971 r. umowę parafowali przedstawiciele włoskiego koncernu (dyrektor generalny Fiata Niccolò Gioia i dyrektor Pionu Samochodów Osobowych włoskiego koncerny Sergio Palmuzzi) oraz Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego Przemysłu Motoryzacyjnego „Polmot” (dyrektor generalny Andrzej Górecki i dyrektor handlowy Andrzej Władyka). Przedmiot umowy – nowy najmniejszy model Fiata, który miał zastąpić popularną „pięćsetkę” – nie był wówczas jeszcze gotowy. Dopiero w maju 1972 r. w prasie pojawiły się pierwsze jego zdjęcia, a oficjalna premiera odbyła się pół roku później niemal równolegle w Turynie i w Warszawie. Produkcja Polskiego Fiata 126p w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej ruszyła w lipcu 1973 roku. Tam i w nowym, uruchomionym dwa lata później zakładzie w Tychach do roku 2000 powstało ponad trzy miliony „maluchów”.

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.