Przedszkola i klasy I-III

Przedszkola i klasy I-III

Przedszkola i klasy I-III

Lekcje muzealne dla przedszkoli (dzieci od lat 5) i szkół podstawowych klasy I – III

Lekcje muzealne przybliżają dzieciom świat bohaterów Pana Tadeusza, polską tradycję i historię, w sposób dostosowany do ich wieku i potrzeb. Dodatkowym urozmaiceniem są rekwizyty i multimedia znajdujące się na ekspozycji muzealnej i w przestrzeni edukacyjnej.


Jak pachnie świerzop i gdzie mieszka niedźwiedź. Rośliny i zwierzęta w Soplicowie (())

Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.

Pan Tadeusz to skarbnica pięknych i barwnych opisów przyrody. Ta warstwa poematu jest łatwo zrozumiała dla małych dzieci, jednocześnie daje ogromne możliwości rozbudzania kreatywności.

Podczas zajęć uczestnicy:

  • dowiedzą się, jakie rośliny i zwierzęta występują w poemacie
  • odkryją znaczenie tajemniczo brzmiących, staropolskich nazw
  • poznają znaczenie terminów: las, łąka, pole sad, ogród
  • stworzą własny zielnik

 

Stary zegar kurantowy, czyli wyprawa w czasie

Orientacja w czasie i odczytywanie wskazań zegarów.
(…) umiejętność pracy zespołowej.

Zamek Horeszków opisany w Panu Tadeuszu to miejsce tajemnicze, spotkać tam można klucznika Gerwazego i usłyszeć bicie nakręcanych przez niego zegarów… Te zajęcia to wyprawa w czasie – rozbudzenie wyobraźni i kreatywności, a jednocześnie próba wytłumaczenia dzieciom tego, czym są czas i dziedzictwo pokoleń, a także okazja do poćwiczenia odczytywania godzin na zegarze.

Podczas zajęć uczestnicy:

  • samodzielnie zdefiniują pojęcie czasu i poćwiczą odczytywanie godzin na zegarze;
  • dowiedzą się, kim jest przodek i jak żyli mieszkańcy dawnej Polski;
  • zastanowią się, dlaczego tak ważna jest pamięć o poprzednich pokoleniach, zdefiniują rodzinne relacje;
  • zespołowo spróbują swoich sił w grze multimedialnej Epicka wyprawa.

 

Tajemnice dawnego dworu i jego mieszkańców (())

Uczeń (…) określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi
dzieła mi sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym.

Jak się ubierali? Co jedli? Jak spędzali wolny czas? Jak wyglądało wnętrze dworku? W czasie zajęć dzieci będą miały okazję sprawdzić, jak wyglądały stroje szlacheckie, poznają też nazwy staropolskich potraw i dowiedzą się, jak funkcjonował dworek z epoki.

Podczas zajęć uczestnicy:

  • dowiedzą się, jak nazywały się pomieszczenia we dworze;
  • poznają znaczenia słów: kontusz, żupan, pas słucki;
  • usłyszą o zasadach obowiązujących przy szlacheckim stole;
  • poznają staropolskie tradycje i zwyczaje;
  • zrozumieją, czym różni się kuchnia staropolska od współczesnej;
  • będą mogli przymierzyć strój z epoki.

 

Czy trudno jest pisać piórem? Rękopis z bliska

Uczeń (…) dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii)
(… ) przejawia wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez
kontakt z dziełami literackim.

Rękopis Pana Tadeusza to prawdziwy skarb narodowy, ale również świadectwo czasów, w których ludzie pisali pięknie. Dla współczesnych dzieci kaligrafia jest czymś nieznanym – w czasie zajęć dowiedzą się, jak i czym pisano w epoce Adama Mickiewicza, będą też mogły wziąć udział w ćwiczeniu kaligrafii, które może się okazać niezwykłą przygodą, tym bardziej, że używać będą gęsich piór…

Podczas zajęć uczestnicy:

  • poznają niezwykłą historię rękopisu Pana Tadeusza;
  • zobaczą narzędzia pisarskie z dawnych lat;
  • spróbują swoich sił w kaligrafii.

 

Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika. / Opublikowano , autor: Dział Informacji