Lekcje muzealne dla przedszkoli (dzieci od lat 5) i szkół podstawowych klasy I – III
Lekcje muzealne przybliżają dzieciom świat bohaterów Pana Tadeusza, polską tradycję i historię, w sposób dostosowany do ich wieku i potrzeb. Dodatkowym urozmaiceniem są rekwizyty i multimedia znajdujące się na ekspozycji muzealnej i w przestrzeni edukacyjnej.
Jak pachnie świerzop i gdzie mieszka niedźwiedź. Rośliny i zwierzęta w Soplicowie (())
Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.
Pan Tadeusz to skarbnica pięknych i barwnych opisów przyrody. Ta warstwa poematu jest łatwo zrozumiała dla małych dzieci, jednocześnie daje ogromne możliwości rozbudzania kreatywności.
Podczas zajęć uczestnicy:
- dowiedzą się, jakie rośliny i zwierzęta występują w poemacie
- odkryją znaczenie tajemniczo brzmiących, staropolskich nazw
- poznają znaczenie terminów: las, łąka, pole sad, ogród
- stworzą własny zielnik
Stary zegar kurantowy, czyli wyprawa w czasie
Orientacja w czasie i odczytywanie wskazań zegarów.
(…) umiejętność pracy zespołowej.
Zamek Horeszków opisany w Panu Tadeuszu to miejsce tajemnicze, spotkać tam można klucznika Gerwazego i usłyszeć bicie nakręcanych przez niego zegarów… Te zajęcia to wyprawa w czasie – rozbudzenie wyobraźni i kreatywności, a jednocześnie próba wytłumaczenia dzieciom tego, czym są czas i dziedzictwo pokoleń, a także okazja do poćwiczenia odczytywania godzin na zegarze.
Podczas zajęć uczestnicy:
- samodzielnie zdefiniują pojęcie czasu i poćwiczą odczytywanie godzin na zegarze;
- dowiedzą się, kim jest przodek i jak żyli mieszkańcy dawnej Polski;
- zastanowią się, dlaczego tak ważna jest pamięć o poprzednich pokoleniach, zdefiniują rodzinne relacje;
- zespołowo spróbują swoich sił w grze multimedialnej Epicka wyprawa.
Tajemnice dawnego dworu i jego mieszkańców (())
Uczeń (…) określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi
dzieła mi sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym.
Jak się ubierali? Co jedli? Jak spędzali wolny czas? Jak wyglądało wnętrze dworku? W czasie zajęć dzieci będą miały okazję sprawdzić, jak wyglądały stroje szlacheckie, poznają też nazwy staropolskich potraw i dowiedzą się, jak funkcjonował dworek z epoki.
Podczas zajęć uczestnicy:
- dowiedzą się, jak nazywały się pomieszczenia we dworze;
- poznają znaczenia słów: kontusz, żupan, pas słucki;
- usłyszą o zasadach obowiązujących przy szlacheckim stole;
- poznają staropolskie tradycje i zwyczaje;
- zrozumieją, czym różni się kuchnia staropolska od współczesnej;
- będą mogli przymierzyć strój z epoki.
Czy trudno jest pisać piórem? Rękopis z bliska
Uczeń (…) dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii)
(… ) przejawia wrażliwość estetyczną, rozszerza zasób słownictwa poprzez
kontakt z dziełami literackim.
Rękopis Pana Tadeusza to prawdziwy skarb narodowy, ale również świadectwo czasów, w których ludzie pisali pięknie. Dla współczesnych dzieci kaligrafia jest czymś nieznanym – w czasie zajęć dowiedzą się, jak i czym pisano w epoce Adama Mickiewicza, będą też mogły wziąć udział w ćwiczeniu kaligrafii, które może się okazać niezwykłą przygodą, tym bardziej, że używać będą gęsich piór…
Podczas zajęć uczestnicy:
- poznają niezwykłą historię rękopisu Pana Tadeusza;
- zobaczą narzędzia pisarskie z dawnych lat;
- spróbują swoich sił w kaligrafii.