„Łukaszowcy. Nowy Jork ‘39” || Lekcje na wystawie czasowej

Oferta specjalna – lekcje na wystawie czasowej „Łukaszowcy. Nowy Jork ‘39” 

Zapraszamy uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do wzięcia udziału w bezpłatnych lekcjach związanych z wystawą czasową „Łukaszowcy. Nowy Jork ‘39”.

Lekcje dostępne od 5 do 26 maja, realizowane we wtorki, środy i piątki w gmachu głównym Ossolineum (ul. Szewska 37)

  • czas trwania: ok. 75 min
  • lekcja bezpłatna

Obowiązują zapisy poprzez formularz rezerwacji.


Nie tylko Matejko – historia w obrazach Łukaszowców 

-> Uczniowie klas IV–VIII szkół podstawowych

W jaki sposób można pokazywać historię i upowszechniać wiedzę o najważniejszych wydarzeniach? Spotkanie wokół obrazów autorstwa malarzy z Bractwa św. Łukasza, zaprezentowanych w 1939 r. na Wystawie Światowej w Nowym Jorku będzie niecodzienną okazją, by zastanowić się nad odpowiedzią na to pytanie. Dowiemy się co przesądza o wyjątkowości tych dzieł, a rozgrywka w historyczną grę planszową „Piast” pozwoli na utrwalenie wiedzy o najistotniejszych w dziejach Polski wydarzeniach historycznych.

Podczas zajęć uczniowie:

  • poznają różne sposoby prezentacji i upamiętniania dziejów;
  • zobaczą wystawę wyjątkowych obrazów autorstwa malarzy Bractwa św. Łukasza i poznają ich historię;
  • za pomocą przedstawień w sztuce utrwalą wiedzę o najważniejszych wydarzeniach historycznych w Polsce;
  • wezmą udział w rozgrywce w historyczną grę planszową „Piast – rzut kostką przez polskie dzieje”;

Podstawa programowa: uczeń rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i rzeźbie; wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców; umieszcza procesy, zjawiska i fakty historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala związki przyczynowo-skutkowe.


Ze sztuką przez dzieje. Historia w malarstwie Łukaszowców zapisana 

->Uczniowie szkół ponadpodstawowych

Które wydarzenia z polskiej historii mogłyby stanowić wizytówkę kraju wartą pokazania międzynarodowej publiczności? Namalowany grupowo przez 11 artystów z Bractwa św. Łukasza cykl obrazów miał w 1939 r. na Wystawie Światowej w Nowym Jorku zaprezentować na szeroką skalę wkład Polski w rozwój cywilizacji europejskiej. Po 83 latach dzieła powróciły do kraju. Wrocławska prezentacja tych niezwykłych obrazów stanie się punktem wyjścia do rozmowy na temat najistotniejszych wydarzeń historycznych w Polsce, a poprzez ciekawe zadania uczniowie utrwalą wiedzę historyczną.

podczas zajęć uczniowie:

  • zobaczą wystawę wyjątkowych obrazów, stworzonych na nowojorską Wystawę Światową w 1939 r. i poznają ich niezwykłą historię;
  • rozpoznają pokazane na obrazach najistotniejsze wydarzenia dziejowe w Polsce;
  • rozwiążą zadania pozwalające utrwalić wiedzę historyczną;
  • wezmą udział w rozgrywce w historyczną grę planszową „Piast – rzut kostką przez polskie dzieje”;

Podstawa programowa: uczeń porządkuje i synchronizuje wydarzenia z historii powszechnej oraz dziejów ojczystych; analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego; ugruntowuje potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji zadania: Łukaszowcy w Ossolineum. Wrocławska prezentacja odzyskanych przez Polskę dzieł artystów Bractwa św. Łukasza.

Patronat medialny: TVP Historia, Radio Wrocław, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności, Edukacja. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.