Obchodzony od 62 lat Międzynarodowy Dzień Teatru ma na celu promocję i wymianę informacji na temat teatru, pobudzenie kreacji i zwiększenie współpracy ludzi z nim związanych. Teatr jako instytucja kultury, by przyciągnąć uwagę widzów na swoje spektakle, korzysta z wielu druków reklamowych. Należą do nich zarówno materiały dużego formatu, takie jak plakaty czy afisze, ale również te drobne: programy, repertuary i zaproszenia. Jednak koniecznym dokumentem, swoistym kluczem do teatru, jest bilet. Regulamin Teatru Nowego w Warszawie traktuje bilet jako „[…] dokument uprawniający okaziciela do uczestnictwa w Wydarzeniu”, który może być wykorzystany tylko raz i podlega jednorazowej weryfikacji w chwili wstępu. Cechuje go m.in. krótkotrwała warstwa informacyjna o charakterze użytkowym. Z kolei w regulaminie kaliskiego teatru bilet definiuje się jako dokument umożliwiający wstęp na wydarzenie, zawierający jego tytuł, datę i miejsce.
Pierwszy bilet do teatru, o którym wiadomo, wydał królewski teatr Augusta II. Grywał za darmo, ale żeby móc go obejrzeć, należało zdobyć karteczkę uprawniająca do wejścia na widownię. Wcześniej, bo w 1646 roku, występujący na dworze Zamoyskich zespół cyrkowo-kabaretowy za wstęp pobierał z góry 3 grosze. Natomiast w 1748 roku August III zbudował gmach teatralny zwany Operalnią, w którego francuskojęzycznym regulaminie można odnaleźć słowo „billet”. Ale kiedy w Operalni swoje występy zaczął w 1762 roku zawodowy zespół francuski, zaczęto pobierać opłaty uzależnione od rodzaju miejsc. Tak więc po stu latach wypracowano zwyczaj pobierania opłaty z góry wydawaniem kwitu, który jest jednocześnie przepustką, uprawniającą do zajęcia określonego miejsca na widowni.
Powszechnie wiadomo, że udostępniane na masową skalę druki ulotne uznaje się często za niezbyt wartościowe. Jeżeli jeszcze ich cel jest użytkowy, a format mały, to niszczy się je zaraz po wykorzystaniu. Taki też los najczęściej spotyka bilety. I to nie tylko te, które pozwalają nam podróżować środkami komunikacji miejskiej, ale też te, które są dla nas pośrednikiem do innego świata, jak choćby świata teatru. A przecież są dokumentem naszego wtajemniczania w pewną rzeczywistość, która tak często pozostawia niezapomniane wspomnienia, związane czy to z miejscem wydarzenia, czy z treścią spektaklu. Kiedy, szukając czegoś, natrafimy przypadkiem na bilet ważnego dla nas przedstawienia, odżywają wspomnienia. Wracamy pamięcią do wrażeń, jakie niosła ze sobą premiera długo oczekiwanego spektaklu bądź festiwalu teatralnego, na który nie było się tak łatwo dostać. Wśród DŻS-ów można znaleźć bilety, które dla badaczy życia teatralnego stanowią ważne uzupełnienie. Nie bez przyczyny powstała książka Bilet do teatru Zbigniewa Raszewskiego, traktująca m.in. o tym niepozornym druku ulotnym. Przytaczając historię owego kwitu dokumentującego pobieranie opłaty z góry, autor słusznie zauważa, że: „Całe pokolenia teatromanów marzyły o biletach, zdobywały je kosztem największych wyrzeczeń, nieraz w otwartej walce, a po wyjściu z teatru przeważnie je wyrzucano.” Na szczęście nie wszystkie bilety trafiały do kosza. Zdarzało się, że ktoś, z sobie tylko znanych powodów, zachowywał bilet. Najczęściej po jednorazowej weryfikacji w chwili wstępu na wydarzenie kulturalne, trafiał do szuflady wraz z zaproszeniem lub programem teatralnym, by następnie razem z większym archiwum przekazać go do zbiorów bibliotecznych. Dzięki temu udało się go włączyć do ossolińskich dokumentów życia społecznego, a dzisiaj można go zaprezentować, pokazując jednocześnie, że i on ulegał różnym zmianom. Forma graficzna biletów uzależniona była głównie od techniki produkcji papieru, technik drukarskich, ale też od mody i trendów w sztuce. Najciekawsze i najbardziej prestiżowe bilety powstają na barwnym papierze kredowym.
Zachęcamy zatem, by z okazji wielkiego święta dla teatromanów, przyjrzeć się bliżej ossolińskiej kolekcji biletów teatralnych.
(Tekst, wybór i opracowanie materiałów: dr Barbara Otfinowska z Działu Dokumentów Życia Społecznego)
- Dożywocie, bilet, Państwowy Teatr Żydowski im. E.R. Kamińskiej we Wrocławiu 1954, sygn. XIX-7/2/2.
- Wycinka, bilet, VIII Międzynarodowy Festiwal Dialog, Wrocław 2015, sygn. KR 11322.
- Timna Brauer w ramach: 26 Przegląd Piosenki Aktorskiej: nowa fala, bilet, 2005, sygn. R4708.
- Syrena Elektro, bilet, Teatr K2 1995, sygn. XIX-72/20.
- Joplin, bilet, Teatr Muzyczny Capitol 2014, sygn. KR10304.
- Frankenstein, bilet, Teatr Muzyczny Capitol 2011, sygn. R16479.
- Stara kobieta wysiaduje, 45. WROSTJA 2011, sygn. R16480.
- Plama: o królewnie, która chciała wrócić do siebie, bilet, Teatr Lalek 2014, sygn. R16749.
- Gambuh Desa Batuan Ele from Bali / Zasztyletowanie konia, bilet, Teatr Lalek 2009, sygn. R19826.
- Oczyszczeni, bilet, Wrocławski Teatr Współczesny 2009, sygn. R19827.
- Topeng, Gambuh Desa Batuan Ensemble / Topeng. Historia Dalema Bungkunta, bilet, Wrocławski Teatr Współczesny 2009, sygn. R19828.
- Sztukmistrz z Lublina, Wrocławski Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego we Wrocławiu 1987, sygn. XIX-7/2/3.
- Teatr Rozmaitości [od 12 sierpnia 1967 Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego] we Wrocławiu 1965, kupon wymienny, sygn. XIX-7/2/3.
- Pogłosy, bilet, Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego 2021, sygn. R33701.
- Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne, Karnet festiwalowy, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu 2002, sygn. R10930, awers.
- Wałbrzyskie Fanaberie Teatralne, Karnet festiwalowy, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu 2002, sygn. R10930, rewers.
- Anna Livia (spektakl na podstawie dzieł Jamesa Joyce’a), bilet, Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego 1982, sygn. R24741.
- Kubuś Fatalista i jego pan, bilet, Teatr Polski we Wrocławiu 2001, sygn. R3692.
- Rzeźnia, bilet, Wrocławski Teatr Współczesny 2002, sygn. R3703.
- Rzeźnia, bilet, Wrocławski Teatr Współczesny 2002, sygn. R3703.
- Kaleka z Inishmaan, bilet, Wrocławski Teatr Współczesny 2001, sygn. R3704.
- Kaleka z Inishmaan, bilet, Wrocławski Teatr Współczesny 2001, sygn. R3704.
- Amelka, bóbr i król na dachu, bilet, Teatr Lalek 2015, sygn. R30987.
- Bilet Prezent Złoty 2019/2020, Teatr Muzyczny Capitol 2019/2020, sygn. R32865.
- Bilet Prezent Złoty 2019/2020, Teatr Muzyczny Capitol 2019/2020, sygn. R32865.
- Bilet Prezent Złoty 2019/2020, Teatr Muzyczny Capitol 2019/2020, sygn. R32865.
- Tunel: na podstawie poezji Jacka Kaczmarskiego, bilet, Teatr Piosenki 2006, sygn. R7714.
- Pinokio na dobranoc, bilet, Wrocławskie Centrum Twórczości Dziecka 2018, sygn. R 25083.
- Mała Księżniczka: musical dla dzieci, bilet, Teatr Muzyczny Capitol 2006, sygn. R13111.
- Mała Księżniczka: musical dla dzieci, bilet, Teatr Muzyczny Capitol 2006, sygn. R13111.
- 35 WROSTJA, bilet, Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu 2001, sygn. 5298.
- Łatwo nie będzie, bilet, Wrocławski Teatr Komedia 2021, sygn. R31093.
- Sólo pro Lu, bilet, Západočeské divadlo v Chebu 2013, sygn. R28976.