Po konferencji „Muzeum w edukacji”

Podsumowanie trzech dni dyskusji i warsztatów

W dniach 21-23 marca 2018 odbyła się konferencja pt. Muzeum w edukacji organizowana przez Zakład Narodowy im. Ossolińskich i Muzeum Pana Tadeusza we współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Pawilonem Czterech Kopuł oraz Centrum Historii Zajezdnia. Wsparcia wydarzeniu udzielił Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

 

 

Podczas trzech konferencyjnych dni udział w obradach, warsztatach, dyskusjach i wizytach studyjnych wzięli teoretycy i praktycy zajmujący się edukacją muzealną – pracownicy muzeów, ośrodków akademickich, fundacji, centrów doskonalenia nauczycieli, centrów i klubów seniora, a także aktywni odbiorcy i uczestnicy oferty edukacyjnej – łącznie 83 osoby. Wygłoszono 20 referatów, odbyło się 8 warsztatów o różnorodnej tematyce (m.in. przybliżających historię mazura – polskiego tańca narodowego, prezentujących zajęcia dla rodziców z niemowlętami czy pokazujących możliwość wykorzystania technologii i nowych mediów w oprowadzaniu seniorów po muzealnych wystawach).

Uczestnicy konferencji wzięli także udział w oprowadzaniach wraz z przedstawieniem oferty edukacyjnej po ekspozycjach wszystkich instytucji współorganizujących konferencję. Zaprezentowano wystawę Muzeum Książąt Lubomirskich. Nie/zapomniana historia w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich, przedstawiona została także oferta Muzeum Pana Tadeusza podczas oprowadzania zatytułowanego Od opowieści do eksponatu. Muzeum Pana Tadeusza w edukacji. Drugiego dnia uczestnicy zobaczyli wystawy i poznali ofertę Muzeum Narodowego we Wrocławiu podczas spotkania pt. Obcując z dziełem sztuki. Muzeum Narodowe we Wrocławiu w edukacji, a także mieli okazję wziąć udział w oprowadzaniu i warsztatach w Pawilonie Czterech Kopuł.

Trzy dni obserwacji, dyskusji i wymiany myśli zakończyła debata zamykająca, podczas której wśród wniosków formułowano przede wszystkim postulaty dotyczące zwiększenia udziału młodzieży w grupie odbiorców oferty muzealnej, a także zwracano szczególną uwagę na znaczenie doświadczeń sensorycznych w muzeum kojarzonym nadal  powszechnie z miejscem, w którym dotykanie eksponatów jest zabronione.

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności, Edukacja. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.